23 de mayo de 2014

La privatización de la enseñanza, nes sos distintes espresiones, ye un oxetivu marcáu polos poderes económicos que s'espresa nes distintes polítiques educatives, de manera más directa cuando gobierna la derecha y de forma más velada cuando lo fai la socialdemocracia.

Unu de los sos aspeutos ye la llamada “autonomía de centros”. Autonomía significa, nesti llinguaxe, apurrir más atribuciones a la dirección, significa que los centros compitan pa consiguir veceros o pa consiguir financiamientu como si d'empreses se tratare. Ye una negación parcial del principiu de planificación educativa.

Nun contestu de retayu de recursos, cuando dellos centros ven qu'el so presupuestu mengua o se conxela con gastos crecientes, que nun s'anueva'l material y que nun se pueden plantegar nueves inversiones, l'alministración rexonal ufierta proyectos que como'l Contratu – Programa prometen dalgún recursu adicional. Munchos centros

Nun contestu de retayu de recursos, cuando dellos centros ven qu'el so presupuestu mengua o se conxela con gastos crecientes, que nun s'anueva'l material y que nun se pueden plantegar nueves inversiones, l'alministración rexonal ufierta proyectos que como'l Contratu – Programa prometen dalgún recursu adicional. Munchos centros asumen el compromisu emburriaos pola necesidá de financiamientu más que por convencimiento de les bondaes del plan. El contratu-programa va a nesa llínea ideolóxica que busca la meyora del “ésitu escolar” pela vía de la “organización de los recursos” que, na práctica, traducse nel aumentu del papeléu burocráticu, de la evaluación permanente (los centros adheríos conviértense en preferentes pa les inspecciones xenerales) y de la reflexón pedagóxica teledirixía (primer compromisu del centru, “asistir a la formación institucional”).

Si nesi alderique sobre los proyectos qu'ameyoren l'ésitu escolar a dalgún centru se-y ocurriese plantegar como proyectu la torna al puntu en que tábamos antes de los retayos estatal y autonómicu (tresformando, como se propunxo, les 2 hores adicionales de xornada en secundaria n'atención a la diversidá, calteniendo la ratio de 20 n'Infantil, entainando les sustituciones y calteniendo los alcuerdos de plantiyes de Primaria y Secundaria) de xuru esi proyectu topetaría col primer compromisu de l'alministración.Apurrir los recursos materiales necesarios siempres que (…) esista disponibilidad presupuestaria” (Ente'l viciu de pidir ta la virtú de nun dar)

Nesta forma de financiamientu extra, la iniciativa abellúgase nel profesoráu, nun depende de la mayor o menor necesidá del alumnáu qu'escolariza'l centru. Con estes nueves riegles de xuegu, un centru termina consiguiendo un proyeutor y una docena de portátiles non porque escolarice un porcentaxe significativu d'inmigrantes sinón porque'l centru presentar al programa.

Siguiendo la idea neolliberal de la productividá nos servicios públicos, hai que midir de dalguna manera la rentabilidá de invertir, asina que, condicionar al llogru de ciertos oxetivos cuantificables. En munchos casos llegar a situaciones risibles y autoengaños nes estadístiques. Nesti nuevu xuegu, el serviciu d'inspección allega a los centros a dar clases maxistrales. Tiren de les oreyes por non cumplir la llei no relativo a custodia de documentos o redacción de programaciones y dan conseyos paternales sobre como ser un bon docente fuera de l'aula. “Robláu, selláu y encuadernáu” esi podría ser el primer mandamientu de la nueva relixón.

Esti discursu ye ideolóxicu porque despinta les consecuencies na escuela de la precarización de les vides, de la depreciación salarial, de la espropiación de derechos, de los retayos nel gastu educativu. Nel analís del fracasu escolar, les variables fundamentales d'orixe social o mires que l'alumnáu tien sobre cómo la educación puede ameyorar el so futuros, yá nun apaecen y namás les xeres complementaries del profesoráu paecen ser les determinantes.

Dalguna vegada diximos que'l PSOE marca los caminos por onde'l PP constrúi autopistes. Al igual que dellos aspeutos de la LOMCE beben de la LOE, de los Contratos Programa van beber los futuros Proyectos de calidá que van poner yá en clara y unívoca relación la xestión de los centros educativos col ésitu escolar”, midíu según el patrón neolliberal d'unidaes. Van Introducir formes autónomes de financiamientu que van obligar a sustituyir los oxetivos comunes del sistema y el trabayu cooperativu polos oxetivos propios de centru que van dexar a los más débiles más sometíos a la llei de la selva. Los que, pola so situación xeográfica o pola presencia de centros privaos próximos, escolaricen alumnáu desfavorecido socialmente van ser los que van salir más perxudicaos porque, resumiendo lo anterior, vamos pasar de la máxima “más recursos pa quien más lo precisa” a la xusta contraria. L'autonomía de centros supon tamién el refuerzu de l'autoridá de la figura del director que va asumir les xeres que pierdan Conseyu Escolar y Claustru y va adquirir nuevos superpoderes como la capacidá de contratar profesoráu interín. Nin siquier hai qu'esperar a la LOMCE que critica'l PSOE, yá la propuesta pa los CIFP n'Asturies dexaría la contratación directa de personal per parte del director y en Valencia y Cataluña los centros baxu contrato programa pueden contratar directamente al profesoráu.
Resumiendo:
  • Frente a la BUROCRATIZACIÓN de la xera docente, MIDÍES OXETIVES D'ATENCIÓN A LA DIVERSIDÁ.
  • Frente a la COMPETENCIA, COOPERACIÓN ENTE CENTROS y PLANIFICACIÓN EDUCATIVA.
  • Frente al FINANCIAMIENTU DIFERÍU suxeta a proyectu, FINANCIAMIENTU DE LOS CENTROS EN BASES A LES NECESIDAES DEL SO ALUMNÁU.
  • Frente a la JERARQUIZACIÓN y la XESTIÓN EMPRESARIAL de los centros, frente a los SUPERPODERES de la DIRECCIÓN, XESTIÓN DEMOCRÁTICA DE LOS CENTROS EDUCATIVOS.
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Versión en castellanu:
Contratos- Programa y Proyectos de Calidad. El lenguaje neoliberal triunfa en la escuela pública.

La privatización de la enseñanza, en sus diferentes expresiones, es un objetivo marcado por los poderes económicos que se expresa en las diferentes políticas educativas, de manera más directa cuando gobierna la derecha y de forma más velada cuando lo hace la socialdemocracia.

Uno de sus aspectos es la llamada “autonomía de centros”. Autonomía significa, en este lenguaje, entregar más atribuciones a la dirección, significa que los centros compitan para conseguir clientes o para conseguir financiación como si de empresas se tratase. Es una negación parcial del principio de planificación educativa.

En un contexto de recorte de recursos, cuando algunos centros ven que su presupuesto mengua o se congela con gastos crecientes, que no se renueva el material y que no se pueden plantear nuevas inversiones, la administración regional ofrece proyectos que como el Contrato – Programa prometen algún recurso adicional. Muchos centros asumen el compromiso empujados por la necesidad de financiación más que por convencimiento de las bondades del plan. El contrato-programa va a en esa línea ideológica que busca la mejora del “éxito escolar” por la vía de la “organización de los recursos” que, en la práctica, se traduce en el incremento del papeleo burocrático, de la evaluación permanente (los centros adheridos se convierten en preferentes para las inspecciones generales) y de la reflexión pedagógica tele dirigida (primer compromiso del centro, “asistir a la formación institucional”).

Si en ese debate sobre los proyectos que mejoran el éxito escolar a algún centro se le ocurriese plantear como proyecto el retorno al punto en que estábamos antes de los recortes estatales y autonómicos (transformando, como se propuso, las 2 horas adicionales de jornada en secundaria en atención a la diversidad, manteniendo la ratio de 20 en Infantil, agilizando las sustituciones y manteniendo los acuerdos de plantillas de Primaria y Secundaria) seguramente ese proyecto chocaría con el primer compromiso de la administración.Proporcionar los recursos materiales necesarios siempre que (…) exista disponibilidad presupuestaria” (frente al vicio de pedir está la virtud de no dar)

En esta forma de financiación extra, la iniciativa descansa en el profesorado, no depende de la mayor o menor necesidad del alumnado que escolariza el centro. Con estas nuevas reglas de juego, un centro termina consiguiendo un proyector y una docena de portátiles no porque escolarice un porcentaje significativo de inmigrantes sino porque el centro se presentó al programa.

Siguiendo la idea neoliberal de la productividad en los servicios públicos, hay que medir de alguna manera la rentabilidad de lo invertido, así que, se condiciona al logro de ciertos objetivos cuantificables. En muchos casos se llega a situaciones ridículas y autoengaños en las estadísticas. En este nuevo juego, el servicio de inspección acude a los centros a dar clases magistrales. Tiran de las orejas por no cumplir la ley en lo relativo a custodia de documentos o redacción de programaciones y dan consejos paternales sobre como ser un buen docente fuera del aula. “Firmado, sellado y encuadernado” ese podría ser el primer mandamiento de la nueva religión.

Este discurso es ideológico porque oculta las consecuencias en la escuela de la precarización de las vidas, de la depreciación salarial, de la expropiación de derechos, de los recortes en el gasto educativo. En el análisis del fracaso escolar, las variables fundamentales de origen social o expectativas que el alumnado tiene sobre cómo la educación puede mejorar su futuros, ya no aparecen y sólo las tareas complementarias del profesorado parecen ser las determinantes.

Alguna vez dijimos que el PSOE marca los caminos por donde el PP construye autopistas. Al igual que algunos aspectos de la LOMCE beben de la LOE, de los Contratos Programa beberán los futuros Proyectos de Calidad que pondrán ya en clara y unívoca relación la gestión de los centros educativos con el “éxito escolar”, medido según el patrón neoliberal de unidades. Introducirán formas autónomas de financiación que obligarán a sustituir los objetivos comunes del sistema y el trabajo cooperativo por los objetivos propios de centro que dejarán a los más débiles más sometidos a la ley de la selva. Los que, por su situación geográfica o por la presencia de centros privados próximos, escolaricen alumnado desfavorecido socialmente serán los que saldrán más perjudicados porque, resumiendo lo anterior, pasaremos de la máxima “más recursos para quien más lo necesita” a la justa contraria. La autonomía de centros supone también el refuerzo de la autoridad de la figura del director que asumirá las tareas que pierdan Consejo Escolar y Claustro y adquirirá nuevos superpoderes como la capacidad de contratar profesorado interino. Ni siquiera hay que esperar a la LOMCE que critica el PSOE, ya la propuesta para los CIFP en Asturias permitiría la contratación directa de personal por parte del director y en Valencia y Cataluña los centros bajo contrato programa pueden contratar directamente al profesorado.

Resumiendo:
  • Frente a la BUROCRATIZACIÓN de la tarea docente, MEDIDAS OBJETIVAS DE ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD.
  • Frente a la COMPETENCIA, COOPERACIÓN ENTRE CENTROS, PLANIFICACIÓN EDUCATIVA.
  • Frente a la FINANCIACIÓN DIFERIDA sujeta a proyecto, FINANCIACIÓN DE LOS CENTROS EN BASE A LAS NECESIDADES DE SU ALUMNADO.
  • Frente a la JERARQUIZACIÓN y la GESTIÓN EMPRESARIAL de los centros, frente a los SUPERPODERES de la DIRECCIÓN, GESTIÓN DEMOCRÁTICA de los centros educativos.
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